Lyd & Bilde Forum » Generell Lyd & Bilde

Konverteringsprosessen til digital lyd

(2 poster)
  • Startet for 5 years siden av mariosnik
  • Siste svar fra Hansen
  1. mariosnik
    Medlem
    Postet for 5 years siden #

    Er det noen som kan beskrive meg konverteringsprosessen til digital lyd og hvilke hensyn som påvirker kvaliteten i denne prosessen?

    Vet at det er snakk om 8, 16 og 24 bit. Men jeg forstår det ikke helt..

    Takk for at du tok deg tid til og lese tråden min.

  2. Hansen
    Medlem
    Postet for 5 years siden #

    Enkelt forklart:

    Ved konvertering til digitale formater, «måles» bølgebevegelsene i lydsignalet med bestemte mellomrom av en analog-til-digital-konverterer (ADC), og målingene lagres med et visst antall tegn. Ved avspilling leses de lagrede dataene og konverteres til analoge lydsignaler av en analog-til-digital-konverterer (DAC).

    CD-formatet (kalt «Red Book») måler lydsignalet 44.100 ganger i sekundet (44.100 Hz, eller 44,1 kHz). Ved hver måling lagres 16 bits = 65.000 tegn som «beskriver» lyden matematisk.

    16 bits/44,1 kHz-formatet ble valgt fordi dette med letthet kan gjengi hele det hørbare frekvensområdet, og gir en dynamikk (forskjellen mellom svakeste hørbare og sterkest mulige lyd) mye større enn hva et symfoniorkester kan produsere (eller en vinylplate kan gjengi).

    Fordi lydkvaliteten, i alle fall i teorien, blir redusert når man redigerer et digitalt signal, blir musikkinnspillinger gjerne gjort med høyere «oppløsning», i 24 bits ved 96 eller kanskje til og med 192 kHz.

    Den internasjonale lydteknikerorganisasjonen, AES, har gjort systematiske lytteforsøk gjennom mange år, og forsøkene viser helt klart at det ikke er mulig å høre forskjell på 16 og 24-bits lyd. Allerede CD-formatet er «overkill» i forhold til den menneskelige hørselen. Når enkelte produsenter har begynt å selge musikk i 24-bits format («Studio Master»), er det mest et gimmick.

    Jeg har ikke hørt om musikkutgivelser i 8 bits. Men tester tyder på at i alle fall 12 bits gir en lydkvalitet få eller ingen kan skille fra 16-bits.

    Reduksjon av filkvalitet for å spare lagringsplass og båndbredde ved nedlastning og streaming, skjer heller ved filkomprimering. Slik komprimering kan være «lossy» eller «lossless».

    I det første tilfellet fjernes informasjon som har liten eller ingen betydning for lydkvaliteten. Dette kan sammenlignes med det å lagre et bilde i JPEG-format: Komprimeringen gjør forenklinger i fil-innholdet, disse lagres, og innholdet kan ikke rekonstrueres slik det engang var.

    De mest kjente «lossy» formatene er MP3 og AAC (et nyere og mer avansert format, som bl.a. brukes av iTunes/iPod). Lydkvaliteten varierer med graden av komprimering, og på sitt neste (320 kbps for MP3 og 266 kbps for AAC) er de svært vanskelige å skille fra CD-lyd (igjen har AES gjort omfattende tester).

    Ved «lossless» komprimering røres ikke lyden; det er bare den lagrede datafilen som komprimeres — slik som når man zip'er et Word-dokument eller en installeringsfil. Dermed blir gevinsten ikke så stor i form av lagringsplass eller båndbredde — men filen kan konverteres til andre tapsfrie formater eller CD-format uten tap. De tapsfrie lagringsformatene kan også ta 24-bits, mens de «lossy» formatene er begrenset til 16 bits.

    De mest kjente «lossless»-formatene er FLAC og ALAC (Apple Lossless).

    Det er verdt å merke seg at lydkvaliteten ikke blir bedre om man «oppkonverterer» en fil. Om lyden først er lagret som MP3, hjelper det ikke å konvertere til FLAC. Et CD-spor er fortsatt 16 bits/44,1 kHz selv om det konverteres til FLAC.

    At det i praksis ofte er hørbare forskjeller mellom ulike utgivelser av samme musikk, skyldes ikke lagringsformatet, men at nye utgivelser gjerne er «remastret» — det vil si at de originale opptakene er mikset på nytt, og tilpasset ny teknologi eller nye moter. Mye av dette er tilpasning til økt bruk av hodetelefoner og/eller radiospilling. Da blir gjerne dynamikken komprimert (dette har ikke noen med filkomprimering og «lossy» formater å gjøre!): svake lyder blir forsterket, slik at de blir hørbare ved lavt lydvolum eller med mye bakgrunnsstøy.


Svar

Du må logge inn for å poste.