Lyd & Bilde Forum » Hjemmekino

NAD C390DD vs NAD C375BEE vs NAD M3

(4 poster)
  • Startet for 5 years siden av Mestizo
  • Siste svar fra Øystein Espedal
  1. Mestizo
    Medlem
    Postet for 5 years siden #

Hei

Fin test av NAD C390DD i siste nummer.

Dette er en forsterker jeg har vurdert, men lurer litt på hvordan denne står seg mot den mer vanlige NAD forsterkeren C375BEE ift. kraft og ikke minst NAD M3 som ligger i sammen prisklasse.

Høyttalere som er tiltenkt er B&W CM9, hvilken av disse forsterkerne vil være mest optimal etter deres vurdering? 

Ser dere skriver i testen av C390DD at den vil kunne drive det meste, inkluderer det også CM9?, eller blir den for "tungdreven"?, da dere også nevner dette.

Videre leser jeg at denne også har en bi-amp funksjon, er denne etter samme prinsippet som på M3?

At man har muligheter for å sette delingsfrekvens slik at høyttalerne tar seg av det over, og subwooferne det under?

Synes dog dere burde gjøre enda en test av denne forsterkeren, gå enda litt dypere inn i funksjonene som bi-amp funksjonen og EQ/RK (romkalibrering) mulighetene og hvordan de fungerer.

Denne forsterkeren har fått godt med ros av de som har testet den, men jeg er fremdeles litt skeptisk til at denne forsterkeren er så kraftig som det blir gitt utrykk for.

Forsterkeren veier liksom kun latterlige 8.kg, greit nok at det er en klasse D forsterker, men andre klasse D forsterkere som NAD M2 og Lyngdorf TDAI2200 veier ihvertfall litt.

Helt til slutt, hvordan låter forsterkeren kontra de mer tradisjonelle klasse AB forsterkerne til NAD, låter den veldig forskjellig?

2. Geir Nordby
    Moderator

Hei! NAD M2 har sin tyngde først og fremst fra det tjukke aluminiumskabinettet. C390DD er kraftig, men ikke like kraftig som M2. Da den ble demonstrert ved lansering, ble de to satt opp mot hverandre. De låt ganske likt, C390DD låt i det rommet litt bedre faktisk, pga at Greg Stidsen som demonstrerte hadde korrigert for en liten bassboost som lå i rommet. I forhold til C375BEE er jeg ikke helt sikker på om den er fullt så kraftig, men den låter litt bedre og mer oppløst. Og den er slettes ingen pingle, til tross for sin lave vekt.

"Romkorreksjonen" dreier seg om at du kan sette en valgfri frekvens blant seks forhåndsinnstilte. Du må måle rommet selv, og finne ut hvilket bassområde som er forsterkest mest av ditt rom. Velg så den nærmeste Hz-verdien i i forstekermenyen, og demp tilsvarende dB som rommet forsterker. Har du to bassbooster i rommet ditt, velger du den med høyest frekvens av de to. Du kan også velge Q-verdi, altså hvor steilt filteret er. Er det et relativt bredt frekvensregister boosten din ligger i, velger du "wide". Er frekvensregisteret smalt, velg "narrow". Prøv og hør deg frem.

Forsterkeren er definitivt verdt pengene. Bedre enn C375BEE, og såpass tett opp mot M2 at den er et langt bedre kjøp. Men klangmessig er den ikke veldig annerledes AB-forsterkerne til NAD.

Her er en video jeg filmet da forsterkeren først ble presentert:

http://www.youtube.com/watch?v=0jJR-8sv1pM

3. Geir Nordby
    Moderator

Forresten, forsterkeren bør fungere brillefint til dine CM9.

4. Øystein Espedal
    Medlem
    Postet for 4 years siden #

Det var interessante og hjelpsomme svar Geir, men hvordan måler NAD M3 seg opp mot sine digitale brødre?

Svar

Du må logge inn for å poste.